Harmonogram
25262728293031

Archiwum 2015-2016

IV Rajd Rowerowy - Cmentarz Żydowski w Częstochowie

Podczas Juwenaliów 2016 przedstawiciele Feniksa wybrali się na rajd rowerowy. Tym razem udało dojechać się nam do Cmentarza Żydowskiego w Częstochowie. Od czasu powstania cmentarza w 1808 r. pochowano tam kilka tysięcy Żydów, a sam cmentarz był systematycznie powiększany i w 1939 roku jego powierzchnia obejmowała 8,5 ha. Podczas wojny rozstrzelano tam ponad 2 tys. Żydów oraz wielu Polaków, którzy im pomagali. Na rozkaz władz okupacyjnych cmentarz został praktycznie zniszczony, pomniki wywiezione do Niemiec lub wykorzystane do prac budowlanych. W późniejszych latach cmentarz miał ulec całkowitej likwidacji, w tym w związku z rozbudową huty i linii kolejowej, ale w końcu odstąpiono od tych planów. Cmentarz jest obrazem zróżnicowania społeczności żydowskiej pod względem zamożności i obyczajowości. Znajdziemy tu typowe macewy jak i wyszukane aedicule, grobowce sarkofagowe czy baldachimowe. Większość napisów wykonanych jest w języku hebrajskim. Niestety stan obiektu jest bardzo zły, co spowodowane jest kłopotliwą roślinnością zasłaniającą wiele macew, położeniem w odległej części miasta oraz otwartością cmentarza dla zwiedzających co sprzyja wandalizmowi.

Cmentarz wywarł na uczestnikach wycieczki ogromne wrażenie, polecamy każdemu kto znajdzie odrobinę wolnego czasu, udać się tam i poczuć tajemniczość miejsca oraz ciążącą na nim historię Żydów i Polaków jaka się tam rozegrała.

Opracowała: Elżbieta Stolarska

Wyjazd szkoleniowo-dydaktyczny do Pszczyny.

W dniach 21-22 kwietnia mieliśmy okazję uczestniczyć w wycieczce do Pszczyny. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od Pszczyńskiego Muzeum Zamkowego. Byliśmy pod ogromnym wrażeniem pałacowych wnętrz, w tym apartamentu Wilhelma II, Gabinetu Miniatur, Sali Lustrzanej, zbrojowni oraz gotyckich piwnic. Kolejno przeszliśmy do Parku Zamkowego aby podziwiać skupiska drzew "płaczących", zanurzających swoje gałęzie w stawach z wysepkami i pięknymi mostkami. Oczywiście każdy kto wędruje z naszym opiekunem, Panem Doktorem Sętowskim, nie mógł przeoczyć widoku kasztanowców, dębów szypułkowych, sosen wejmutek, cisów, jesionów, tulipanowców oraz niesamowitych różaneczników. Ciesząc się piękną pogodą i wspaniałymi widokami udaliśmy się do Stajni Książęcych, gdzie obecnie znajdują się zrekonstruowane trzy karety. Podobno wożeni byli nimi król Jan III Sobieski oraz królowa Marysieńka. Zachowały się one w małym kościele na wsi, a teraz można podziwiać je w sąsiedztwie Zamku Pszczyńskiego. .

Następnym przystankiem była Zagroda Wsi Pszczyńskiej znajdująca się na terenie Parku Dworcowego. W skansenie zobaczyliśmy jak wyglądały niegdyś pszczyńskie wsie. Zabudowania w zagrodzie powstały na przełomie XVIII i XIX wieku i są to między innymi wozownia, spichlerz dworski, młyn wodny, pasieka, stodoła, chałupa, i szopa na siano. Ostatnim punktem naszej wycieczki była Pokazowa Zagroda Żubrów. Miłym zaskoczeniem dla nas był fakt, że żubry można oglądać z pomostu widokowego, na który osoby niepełnosprawne mogą wjechać windą. W zagrodzie oprócz żubrów widzieliśmy piękne pawie, sarny, jelenie, muflony oraz wiele innych zwierzątek.

Dwa Wymazy i do Bazy

W dniach 14-15 kwietnia została przeprowadzona po raz kolejny na Politechnice Częstochowskiej akcja "Dwa Wymazy i do Bazy". Głównym przedstawicielem akcji był Emil Maciąg oraz inni członkowie Koła FENIKS, którzy byli zaangażowani jako wolontariusze.

Fundacja DKMS ma na celu znalezienie Dawcy dla każdego kto potrzebuje przeszczepienia szpiku lub komórek macierzystych. W ciągu kilku lat w Polsce udało się zarejestrować ponad 921 tys. potencjalnych Dawców jednak ta liczba jest wciąż mała, ponieważ co roku diagnozuje się ponad 6000 nowych przypadków tej choroby. Dzięki tej akcji zarejestrowano kolejnych 45 potecjanych Dawców, którzy dają w ten sposób szanse na przeżycie chorym na białaczkę.

Opracowała: Adrian Machajski

Spotkanie Wielkanocne z Władzami PCz. Uroczyste otwarcie nowej siedziby koła.

5 kwietnia 2016 roku odbyło się uroczyste spotkanie wielkanocne z Władzami uczelni, podczas którego Pani Rektor prof. dr hab. Maria Nowicka-Skowron przekazała w ręce Studentów Niepełnosprawnych PCz nową siedzibę koła. Nowe biuro mieści się teraz w domu studenckim "Bliźniak" (ul. Akademicka 5, wejście od "Placu Głupich Zabaw") i jest przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Niezmiernie się cieszymy, że działalność naszego koła została tak doceniona przez Władze Politechniki. Mamy nadzieję, że w nowym miejscu, które jest bardziej dostępne dla osób niepełnosprawnych, pomożemy znacznie większej ilości naszych nowych Przyjaciół!

Opracowała: Elżbieta Stolarska

IV Ogólnopolska Olimpiada Osób z Niepełnosprawnością.

IV Ogólnopolska Olimpiada Studentów z Niepełnosprawnością odbyła się w dniach 11-13 marca. Do Częstochowy zjechali studenci z ponad 10 uczelni wyższych. Jako pierwszy odbył się turniej gry w Darta, który wraz z uroczystością otwarcia olimpiady trwał do późnych godzin wieczornych. Następnego dnia uczestnicy zmagali się w grze w kręgle, gdzie studenci Koła Feniks zostawili rywali daleko w tyle. W sobotnie popołudnie studenci grali w tenisa stołowego, siatkówkę oraz piłkarzyki. Niestety w tych konkurencjach nie poszło nam najlepiej

Wieczorem, podczas wieczorka integracyjnego mieliśmy okazję wymienić swoje poglądy, dotyczące zdrowego trybu życia oraz działalności poszczególnych uczelni, w zakresie pomocy osobom z niepełnosprawnościami. Okazało się, że Politechnika Częstochowska to jedna z najlepiej działających uczelni pod tym kątem, możemy pochwalić się tym, że jako pierwsza uczelnia w Polsce zaczęliśmy organizować olimpiady sportowe dla osób niepełnosprawnych. W niedziele odbył się turniej bilardowy oraz rozdanie nagród i pożegnanie naszych Przyjaciół.

Opracowała: Elżbieta Stolarska oraz Adrian Machajski

Zimowy obóz szkoleniowo-dydaktyczny w Poroninie

10-16 stycznia tego roku, studenci należący do Koła Feniks brali udział w kolejnym wyjeździe, tym razem obóz sportowo-dydaktyczny w Poroninie. Dla każdego coś się znalazło, jedni jeździli na nartach i snowboardzie, a inni chodzili na spacery i podziwiali piękne Podhale i jego urokliwe miejsca. Mieliśmy okazję zjeżdżać na stokach w Bukowinie Tatrzańskiej, Poronin Suche oraz Białce Tatrzańskiej. Całą grupą mieliśmy szansę wjechać kolejka liniową na Kasprowy Wierch i podziwiać rozciągającą się panoramę Tatr Polskich oraz Słowackich

Opracowała: Żaneta Bogacka

Organizacja IV Ogólnopolskiej Konferencji Osób z Niepełnosprawnością "Uzależnienie - aspekt negatywny i pozytywny"

27-29.11.2015 na Politechnice Częstochowskiej odbyła się IV edycja Ogólnopolskiego Zjazdu Studentów Niepełnosprawnych. Temat: "Uzależnienie - aspekt pozytywny i negatywny".

Nasi goście mogli zobaczyć Izbę wytrzeźwień od środka, jak funkcjonuje i jak wyglądają poszczególne sale. Kolejny dzień był pełen prelekcji, między innymi o uzależnieniu od narkotyków czy alkoholu. Druga część wykładów poświęcona była pozytywnym uzależnieniom, o których opowiedziało dwóch studentów Politechniki Częstochowskie. Michał mówił o fascynacji drukarką 3D, pokazał nam jakie fajne rzeczy można dzięki niej wydrukować (największą furorę wywołał Minionek 3D). Emil przeniósł nas w świat najbardziej pracowitych owadów świata - pszczół, oraz swojej pasieki i ogromnej pasji do tych małych stworzeń.

Dodatkową atrakcją było zwiedzanie Klasztoru Paulinów na Jasnej Górze, gdzie zobaczyliśmy przepiękną Bibliotekę, Bazylikę, a także Sale Rycerską. Dopełnieniem IV OZSN był Bal Andrzejkowy z prawdziwym wróżbitą i wymyślnymi kostiumami.

Ostatniego dnia student Politechniki Gliwickiej, zaprezentował nam film o tym, jak pomaga innym, będąc przy tym niepełnosprawnym. Podczas niedzielnego przedpołudnia odbyło się także spotkanie Założycieli Stowarzyszenia Studentów i Absolwentów Niepełnosprawnych, zrzeszające wszystkie uczelnie w Polsce. W IV OZSN wzięło udział 49 osób spoza Politechniki Częstochowskiej.

Opracowała: Elżbieta Stolarska

Jesienny obóz szkoleniowo-dydaktyczny w Krynicy-Zdroju.

Rok akademicki 2015/2016 rozpoczął się dla ekipy Feniksa od wyjazdu na obóz szkoleniowo-dydaktyczny do jednego z najbardziej znanych polskich uzdrowisk Krynicy-Zdroju.

Od początku wyjazdu towarzyszyło nam prawdziwe "babie lato"! Piękne drzewostany mieniły się całą gamą barw, ich widok umilał nam każdą wędrówkę i cieszył nasze oczy.

Podczas obozu wjechaliśmy koleją gondolową na Jaworzynę Krynicką a w trakcie jazdy na szczyt mogliśmy podziwiać piękne widoki Beskidu Sądeckiego oraz Tatr - mało widocznych, ale jednak się udało je wypatrzyć :).

Kolejną atrakcją było zwiedzanie muzeum Nikifora Krynickiego, polskiego malarza, uznanego na całym świecie za jednego z najwybitniejszych prymitywistów. Po powrocie do hotelu zorganizowaliśmy wieczór filmowy oraz debatę związaną z twórczością Nikifora.

W trakcie wyjazdu zwiedziliśmy również muzeum zabawek, wjechaliśmy na Górę Parkową oraz odwiedziliśmy Dom Pszczelarza w Kamiannej. Zwieńczeniem wyjazdu była wycieczka do AquaCity Poprad.