Harmonogram
18192021222324
25262728293031

Archiwum 2012-2013

Sukces naszych futsalowych diabetyków

Członek naszego koła Andrzej Prokop był kapitanem reprezentacji w Mistrzostwach Europy w Piłce Halowej Diabetyków - Diaeuro 2013, które odbyły się w miejscowości Zadar w Chorwacji. Nasza reprezentacja rozegrała kilka dobrych meczów o włos przegrywając z Portugalią w półfinale oraz z drużyną gospodarzy, jednak jako jedyni pokonali aktualnych mistrzów - Węgrów.
Szczegóły z tego wydarzenia można przeczytać na stronie: Polskiego Zespołu Futsalowych Diabetyków.

Opracowali: Andrzej Prokop, Michał Modławski

Spływ kajakowy

Kolejnym wydarzeniem sportowym naszego Koła był zorganizowany 20 lipca spływ kajakowy.

Wystartowaliśmy około godziny 11 po wybraniu kamizelek ratunkowych i zwodowaniu kajaków. Początkowo mieliśmy pewne problemy ze sterowaniem tymi pojazdami, a ponieważ Warta w miejscu naszego startu jest dość wąska często wpadaliśmy na siebie. Jednak dość szybko udało się zapanować nad tym nowym środkiem lokomocji i ustawiliśmy się po kilka kajaków w rzędzie, tak że tylko skrajne dwa musiały wiosłować.

Minęliśmy Mirów, gdzie była krótka przerwa związana z przenoszeniem sprzętu przez tamę. Niedługi czas potem wpłynęliśmy do lasu gdzie mogliśmy przetestować nasze świeżo zdobyte umiejętności sterowania kajakiem. Oczywiście nie obyło się bez kilku wywrotek, na szczęście pogoda była przepiękna i wszystko szybko schło. Największym wyzwaniem okazało się zwalone w poprzek rzeki drzewo, które tylko przy lewym brzegu było dość płytko zanurzone, jednak i tę przeszkodę udało się nam pokonać. Wreszcie po prawie po pięciu godzinach wiosłowania dotarliśmy do celu - do Mstowa, gdzie można było odpocząć i zaspokoić głód przy ognisku z kiełbaskami.

Jednak to nie był koniec atrakcji tego dnia, gdyż wszyscy którzy mieli jeszcze siłę zagrali w paintball.

Zmęczeni, ale zadowoleni wracaliśmy do Częstochowy.

Rajd rowerowy

Nawet w czasie wakacji działa nasze koło, czego dowodem jest zorganizowanie 20 czerwca rowerowego Rajdu Szlakiem Koszar Wojskowych. Podczas tej wycieczki opiekun koła dr Julian Sętowski opowiadał o historii mijanych miejsc.

Wystartowaliśmy o godzinie 10.00 z Placu Biegańskiego.Następnie udaliśmy się do koszar w pobliżu skrzyżowania ul. Popiełuszki z Jasnogórską. Kolejnym miejscem był budynek Rektoratu Politechniki Częstochowskiej, w którym dawniej mieściły się carskie koszary. Ostatni przystanek był na terenach dawnej strzelnicy w Lasku Aniołowskim.

Celem trasy była galeria "Muzeum Wyobraźni" Tomasza Sętowskiego, którą zwiedziliśmy. Można było wygrać album z obrazami artysty wraz z jego dedykacją. Nagrodę tę dostał grafik naszego koła Łukasz Bednerek.

Warszawa

W dniach 28 oraz 29 maja został zorganizowany wyjazd do Warszawy osób z naszego koła oraz osób z samorządu studenckiego.

Zwiedzanie stolicy rozpoczęliśmy od Cmentarza Powązkowskiego, gdzie spacerowaliśmy Aleją Zasłużonych, przy której pochowani są znani Polacy jak np.: Władysław Reymont czy Jan Kiepura, Maria Rodziewiczówna, lotnicy Żwirko i Wigura oraz wielu, wielu innych. Dr Sętowski opowiadał nam o tych sławnych ludziach . Następnie udaliśmy się na Stare Miasto, gdzie każdy miał czas wolny. Można było zwiedzić Zamek Królewski lub przespacerować się po Starym Mieście.

Kolejnym Punktem wycieczki był budynek Sejmu RP. Mieliśmy szczęście, gdyż w czasie naszego pobytu w tym miejscu zaplanowane było głosowanie. Sala, która w trakcie obrad była prawie pusta, w krótkim czasie wypełniła się posłami. Podczas pobytu poznaliśmy organizację Sejmu oraz dowiedzieliśmy się o działaniach związanych z przygotowywaniem i wdrażaniem ustaw.

Następnego dnia wycieczki pojechaliśmy do Muzeum Powstania Warszawskiego, gdzie można był zobaczyć m. in.: działanie prasy do drukowania ulotek, odsłuchać rozmów z osobami, które brały udział w powstaniu, obejrzeć broń oraz replikę bombowca Liberator w skali 1:1. Duże wrażenie wywarł film Miasto Ruin przedstawiające cyfrową rekonstrukcję Warszawy po jej zniszczeniu w 1944.

Następnie zwiedziliśmy Giełdę Papierów Wartościowych oraz oglądaliśmy panoramę Warszawy z najwyższego piętra Pałacu Kultury i Nauki.

Ostatnim celem zwiedzania był Basen Stadion Narodowy. Widzieliśmy go od samego dołu - wjazdu na Stadion, poprzez szatnie piłkarzy, płytę boiska, salę konferencji prasowych, miejsca zarówno dla zwykłych widzów, jak i dla VIP-ów, aż po loże dla komentatorów na samej górze.

Wiosna TAK, Śmieci NIE

W sobotę 20 kwietnia została zorganizowana trzecia edycja naszej corocznej akcji sprzątania świata: "Wiosna TAK, Śmieci NIE!".

Z pośród następujących miejsc zgłoszonych przez czytelników Gazety Wyborczej:
Ścieżka nad Wartą w pobliżu ul. Drogowców
Teren wokół Góry Ossona
Lasek na Żabińcu
Złota Góra
najwięcej bo aż 45% wszystkich głosów otrzymała propozycj pierwsza: ścieżka nad Wartą w pobliżu ul. Drogowców.

Mimo niezbyt sprzyjającej pogody na miesjcu zbiórki pojawiło się kilkanaście osób, w tym również pani Rektor, która zawsze czynnie wspiera naszą akcję. Największym poświęceniem wykazał sie opiekun koła dr Sętowski, który wyciągał śmieci nawet z samej rzeki. Po około dwóch godzinach cały teren był czysty.

Informacje na temat sprzątana mozna również znaleźć na stronach Gazety Wyborczej:
Gdzie będą sprzątać studenci? ...
Studenci śmieciom mówią "nie", więc sprzątają...

Kurs nurkowania

W maju 2012r. nawiązaliśmy kontakt z Michałem Hetmańczykiem - instrukotorem nurkowania. Wtedy też został zorganizowany pierwszy wykład wprowadzający w tę tematykę.

Zainteresowanie nurkowaniem było tak duże, że w październiku rozpoczęły się w ramach zajęć basenowych pierwsze ćwiczenia oraz pierwsze wykłady teoretyczne, w których początkowo brało udział sześć, a później pięć osób.

Realizowane zadania były rożnorodne. Na początku nauczyliśmy się montować sprzęt nurkowy oraz w jaki sposób o niego dbać. Pod wodą wykonywalismy ćwiczenia: zdjęcie oraz założenie maski, a następnie oczyszczenie jej z wody, wyjęcie oraz odnalezienie automatu oddechowego, kontrolę pływalnosci za pomocą oddechu, zdjęcie oraz założenie pasa balastowego oraz wiele innych.

Poznaliśmy zasady dotyczące pierwszej pomocy oraz holowania innego nurka, jak również czynności dotyczące sprawdzania sprzętu przed zanurzeniem. Nauczylismy sie jak postępować w sytuacjach awaryjnych: braku powietrza w butli, czy wynurzenia z nieprzytomnym nurkiem.

Pod koniec kwietnia odbył się egzamin z teorii, który wszyscy uczestnicy kursu zaliczyli z wynikiem bardzo dobrym.

Do zakończenia kursu pozostało jeszcze kilka ćwiczeń oraz egzamin praktyczny na wodach otwartych.

Zieleniec

Wyjazd osób niepełnosprawnych Politechniki Częstochowskiej do Zieleńca odbył się w dniu 15 marca 2013 roku. Zbiórka odbyła się przed klubem Politechnik a następnie z uśmiechami na twarzach wyruszyliśmy w kilkugodzinną podróż do pięknego Zieleńca. Dzień zakończyliśmy kolacją oraz wieczorem zapoznawczym miejącym na celu integrację grupy.

Następnego dnia odbyła się wycieczka do Kłodzka - malowniczego miasteczka nieopodal Zieleńca. Zwiedziliśmy historyczne miejsce - Twierdzę Kłodzką z okresu XVII i XVIII wieku. Dziś znajduje się tam muzeum. Kolejne godziny spędziliśmy zwiedzając miasto.

Kolejny dzień również miał charakter wycieczkowy. Zwiedziliśmy miasteczko o nazwie Wambierzyce, gdzie udaliśmy się na Mszę Świętą do kościoła pw. Nawiedzenia NMP z lat 1695-1750. Po Mszy pokazano nam ruchomą szopkę z 1882 roku. Wykonana została ona przez miejscowego zegarmistrza Longinusa Wittiga. Dzień zakończyliśmy spotkaniem integracyjnym.

W poniedziałek udaliśmy się do Kletna w celu zwiedzenia kopalni uranu. Niestety aby ją zobaczyć konieczne było pokonać pieszo długą drogę pod górkę podczas śnieżycy. Po obejrzeniu kopalni pojechalismy do Bystrzycy Kłodzkiej.

Następne dni były bardzo śnieżne, nastąpiło załamanie pogody i jednego dnia postanowiliśmy zostać w ośrodku. Nie przeszkodziło to jednak uprawianiu sportu jak np. zjeżdżaniu na nartach, snowboardzie, sankach. Ci którzy postanowili nie wychodzić na zewnątrz, znaleźli zajęcie na sali gimnastycznej, gdzie rozegraliśmy dwa mecze siatkówki oraz mecz w Unihokeja. Mimo pogody nie zabrakło również ogniska z kiełbaskami, a następnie tańców w niedalekiej karczmie.

Ponadto zwiedziliśmy jeszcze Duszniki Zdrój, muzeum papiernictwa w tym mieście (mogliśmy spróbować sił we własnoręcznej produkcji papieru), Aqua Park w Kudowie Zdrój, Polanicę Zdrój oraz Kaplicę czaszek w Czermnej. Ta ostatnia składała się z tysięcy ludzkich czaszek ułożonych koło siebie. Zobaczenie tego było wielkim przeżyciem. Miejsce to było fascynujące ale jednocześnie przerażające.

Z zajęć dydaktycznych mieliśmy przyjemność poznać kurs Pierwszej Pomocy dzięki uprzejmości Pani Jolanty. Zapoznaliśmy się w teorii oraz praktyce z tajnikami udzielania niezbędnej pomocy ofiarom wypadków.

Piątek był dniem rozstania z Zieleńcem, dniem smutnym gdyż przez ten tydzień zżyliśmy się z tym miejscem. Pozostaną tylko miłe wspomnienia oraz mnóstwo zdjęć. A będzie co wspominać uśmiechnięta buźka

Opracował: Mateusz Witczak

Karnawał

W dniu 2.02 odbył się w naszej siedzibie Bal Karnawałowy dla członków koła. Na balu były obecne róznież inne osoby, zaprzyjaźnione z naszym kołem. Impreza, jak każda impreza w naszym gronie udała się. Wszyscy bawili się do białego rana ;)

Opracowała: Żaneta Bogacka

Dżamp Weekendowy

W grudniu obył się trzydniowy wyjazd integracyjny dla studentów niepełnosprawnych o nazwie Dżamp Weekendowy. Został zorganizowany przez stowarzyszenie Twoje Nowe Możliwości. Uczestnikami wyjazdu byli osoby niepełnosprawne głównie studenci uczelni wyższych z 4 województw: dolnośląskiego, opolskiego, śląskiego oraz małopolskiego, a sam wyjazd był do miejscowości Wierchomla Mała niedaleko Nowego Sącza.

Pierwszego dnia zwiedzaliśmy Ziemię Nowosądecką m.in: klasztor Klarysek w Starym Sączu, ruiny zamku, rynek w Nowym Sączu oraz degustowaliśmy miody pitne w Kamiennej. Następnego dnia część osób pojechała na wody termalne AquaCity w miejscowości Poprad, gdzie korzystaliśmy z jacuzzi, saun oraz basenów termalnych na zewnątrz ośrodka. Pozostała część zwiedzała Tatry Wysokie na Słowacji w okolicach jeziora Śtrbskie Pleso, skąd można było zobaczyć najwyższe szczyty Tatr. W wolnych chwilach korzystaliśmy z hotelowej części spa: jacuzzi, sauny, solarium i basenu.

Wieczorami prezentowały swoją działalność różne organizacje studenckie, odbywały się gry integracyjne. Widzielismy pokaz żonglerki płonącymi pochodniami. Najlepsza integracja odbywała się podczas dyskotek, które trwały do białego rana.

Atmosfera była przednia. Zawiązały się nowe znajomości. Liczymy, że w przyszłości takie wyjazdy również będą organizowane.

Opracowali: Borowiecka Anna, Modławski Michał

Seminarium Kół Naukowych oraz Wigilia

13 grudnia zostało zorganizowane Seminarium Kół Naukowych, na którym przedstawiliśmy naszą działalność w ostatnim roku.

Tego samego dnia w nowej siedzibie Koła odbyła się wspólna Wigilia z władzami Uczelni. Obecni byli m. in.: JM Rektor Politechniki Częstochowskiej prof. dr hab. Maria Nowicka-Skowron, prorektor ds. nauczania prof. dr hab. inż. Andrzej Rusek oraz dziekani poszczególnych wydziałów. Po uroczystym rozpoczęciu połamaliśmy się opłatkiem składając sobie najlepsze życzenia oraz wspólnie śpiewaliśmy kolędy.

Opracował: Modławski Michał

Zawody Boccia

W sobotę 8 grudnia został zorganizowany przez zaprzyjaźnione z naszym kołem stowarzyszenie PROMETUS Międzynarodowe Integracyjne Zawody Paraolimpijskie BOCCIA, na które zostaliśmy zaproszeni. Dzięki temu moglismy poznać zasady tej gry.
Planujemy zorganizować podobne rozgrywki na razie tylko wsród członków naszego koła, a w przyszłości wziąć udział w podobnym turnieju.

Więcej informacji na stronie stowarzyszenia PROMETEUS (czytaj więcej).

Olimpiada Studentów Niepełnosprawnych

Z inicjatywy naszego Koła oraz AZS-u Częstochowa została zorganizowana w dniach 5-7 grudnia na naszej Uczelni Olimpiada Studentów Niepełnosprawnych z całej Polski. Uczestnicy rywalizowali w następujących konkurencjach indywidualnych: bowling, bilard, tenis stołowy oraz grupowych: piłkarzyki i koronnej dyscyplinie częstochowskiego AZS-u: siatkówce.

Mecz siatkówki odbył się pomiędzy reprezentacją Politechniki Częstochowskiej z Resztą Świata (studentami z pozostałych uczelni), w której wygraliśmy.

Po rozegranym meczu siatkówki wszyscy uczestnicy olimpiady zostali zaproszeni na mecz Wkręt-Metu AZS Częstochowa z Indykpolem AZS Olsztyn. Po tym meczu odbyło się zakończenie I Ogólnopolskiej Olimpiady Młodzieży Niepełnosprawnej w Klubie Profesor, podczas którego przedstawione zostały wyniki poszczególnych rozgrywek. Nagrodzeni zostali zawodnicy, którzy w poszczególnych konkurencjach zdobyli miejsca od I do III, a także wyłonione zostały 3 najlepsze uczelnie biorące udział w olimpiadzie.

Klasyfikacja ogólna uczelni:
  1. Politechnika Częstochowska - PCz:280.5 pkt
  2. Uniwersytet Marii Curie - Skłodowskiej - UMCS:68.5 pkt
  3. Uniwerstytet Ekonomiczny w Krakowie - UEK:41 pkt
  4. Uniwerstytet Zielonogórski - UZ:32 pkt
  5. Akademia Jana Długosza w Częstochwie - AJD:19 pkt
Opracowali: Emil Smoliński, Michał Modławski

Koncert charytatywny

W dniu 11 listopada byliśmy współorganizatorami koncertu charytatywnego na rzecz chorych dzieci z Konopisk.
Dzięki naszej wspólnej inicjatywie zaprosiliśmy Andrzeja Sikorowskiego, który zagrał koncert dla wszystkich dobroczyńców.
Wraz ze wspierającym gitarzystą Pan Andrzej Sikorowski zaprezentował nam swój repertuar będący wieloletnią twórczością autora. Wielce przyjemna muzyka pozwoliła poczuć satysfakcję z inicjatywy pomocy dzieciom, które razem z muzykami mogły śpiewać na scenie i cieszyć się wspieraniem swoich chorych rówieśników.

Mamy nadzieję, że to nie pierwsza i nie ostatnia nasza aktywność wsparcia potrzebujących dzieci.

Plakat koncertu charytatywnego
Opracował: Łukasz Bednarek

Obóz - Gdańsk

W tym roku celem naszego wyjazdu był Gdańsk. Ośrodek w którym byliśmy zakwaterowani położony jest na cyplu pomiędzy odnogą Wisły, a Zatoką Gdańską.

W samym Gdańsku zwiedziliśmy muzeum bursztynu oraz różne ciekawe, historyczne miejsca: Stare Miasto, pomnik na Westerplatte, czy muzeum archeologiczne Błękitny Baranek umiejscowione w spichlerzu pochodzącym z XVI w. W tym ostatnim można było poznać zwyczaje ludzi mieszkających w średniowiecznym Gdańsku, obejrzeć rekonstrukcje przedmiotów z tamtego okresu, a niektóre jak hełm czy kolczugę nawet przymierzyć. Mieliśmy możliwość obejrzeć różne zwierzęta zarówno morskie - w oceanarium w Gdyni, jak i lądowe - w zoo w Gdańsku.

Będąc w Gdyni zwiedziliśmy żaglowiec - muzeum Dar Pomorza oraz okręt marynarki wojennej ORP Błyskawica. Byliśmy również w Sopocie. Spacerowaliśmy po molo oraz pływaliśmy w tamtejszym aquaparku.

Organizowane były wykłady o różnorodnej tematyce m. in.: o odżywianiu się studentów, na temat historii Gdańska oraz o dopalaczach. W czasie wolnym można było skorzystać z sauny, jacuzzi lub siłowni. Można również było grać w bilard lub piłkarzyki zorganizowany był także turniej ping-ponga w celu wyłonienia zawodników grudniowej Olimpiady. Bawiliśmy się wspólnie z członkami AZS-s Poznań, którzy przyjechali do ośrodka na weekend. Organizowaliśmy różne zabawy integracyjne.

Wyjazd do Gdańska był bardzo udany.